چگونه ساختار سایت را بهینه کنیم؟
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


ساختار وب سایت چیست
ساختار تارنما (Site Structure) به کیفیت تیم‌بندی محتواها، لینک و پیوند سازی داخلی و ارائه محتوا به بازدیدکننده اشاره دارااست.
در یک وبسایت، مطالب متنوعی با موضوعات مرتبط به هم وجود دارااست که متشکل از صفحه ها نوشته‌علمی، مال، صفحه های طبقه‌بندی (تیم‌بندی و تگ) و… میباشد. این صفحه های بایستی پایین یک ساختار منظم و قابل فهم و شعور برای یوزرها و موتورهای کاوش قرار بگیرند. ساختار وبسایت قسمت مهمی از seo محتوا میباشد. 

دوره آموزش سئو

ساختار تارنما چیست؟
چرا ساختار تارنما در seo اصلی میباشد؟
گونه های ساختار وبسایت در بهینه سازی
شایسته ترین ساختار وبسایت برای seo
موادتشکیل دهنده اصلی در ساختار وب سایت


دقیقا ساختار وب سایت چیست؟
ساختار تارنما؛ دکورا سیون صفحه های و لینک و پیوند سازی داخلی میباشد.
توسط پیوند‌‌‌های داخلی و نشانی‌دهی صفحه های می‌قدرت دکوراسیون صفحه های را معین کرد.
ساختار وب سایت، مهم ترین و نادر مداقه‌ترین صفحه ها وب سایت را برای یوزرها و موتورهای کاوش مشخص و معلوم می‌نماید. بدین شکل که مهمترین صفحه ها وبسایت بایستی بیشترین پیوند را اخذ نمایند.
دکوراسیون درست وب سایت، از بوجود داخل شدن ارورهای متفاوت و صفحه ها یتیم (ورقه‌ای که در هیچ مکان تارنما، لینک و پیوند ندارد) در تارنما پرهیز می‌نماید.
ساختار وب سایت، رابطه موضوعی محتواهای یک سایت با یکدیگر (معماری محتوایی) را معین می‌نماید.
ساختار درست وبسایت، منجر میشود ارزشی که از روش اخذ بک لینک و پیوند وارد تارنما میشود، به طور کامل هدفمند در صفحه ها وبسایت جریان یابد.
در‌صورتی‌که ساختار اینترنت‌وب سایت شما مطلوب باشد، یوزرها ریلکس‌خیس محتوای متبوع خویش را پیدا می نمایند و گوگل خوب و سریع‌خیس میتواند صفحه های وب سایت شمارا پیمایش نماید. در غایت صفحه ها شما جايگاه بهتری در نتیجه ها گوگل خواهند داشت.

چرا ساختار تارنما اساسی میباشد؟
ساختار تارنما به ۳ استدلال در seo اساسی میباشد:

۱. پیمایش وبسایت برای یوزرها و موتورهای کاوش ریلکس می‌گردد
ساختار وب سایت باصرفه گردیده به یوزرها و ربات‌های موتورهای کاوش امداد می‌نماید تا آحاد صفحه ها اینترنت‌وبسایت شما‌را به راحتی خزش و ایندکس نمایند.

در‌صورتی‌که صفحاتی در وب سایت خویش دارید که بیشتراز ۴ کلیک از شیت مهم شما مسافت دارا هستند یا این که از هیچ کاغذ دیگری در وب سایت شما پیوند اخذ نمی کنند، گوگل برای یافتن و ایندکس این صفحه های به خلل برخواهد خورد.

ولی در شرایطی که معماری وب سایت شما اپلیکیشن‌ریزی گردیده و با صرفه باشد، گوگل به راحتی لینک و پیوند‌های جانور در صفحه ها را دنبال می‌نماید و کل صفحه های شمارا ایندکس می‌نماید.

۲. جابجایی باصرفه بها پیوند‌ها
هر شیت دارنده یک اتوریتی معلوم در نزد گوگل میباشد. با اعتنا به الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) هر لینک و پیوند، دارنده یک لینک و پیوند جویس میباشد.

در ساختار وب سایت با صرفه، صفحه های اصلی وبسایت، بیشترین لینک و پیوند را اخذ می‌نمایند و دارنده بیشترین اعتبار خواهند شد که شانس ارتقا مرتبه آن ها را بیشتر خواهد کرد.

۳. خودتان سردرگم نمی‌گردید
هر چقدر صفحه های وب سایت شما مانند محصول ها و پست‌های آموزشی بیشتر می شوند، وبسایت شما بلندمرتبه‌خیس می گردد و احتمال بهم‌ریختگی بیشتری داراست.

در شرایطی‌که ساختار تارنما مشخصی نداشته باشید بایستی تارنما را سازماندهی دوباره (با هزاران دردسر) نمائید تا مطمئن گردید که خودتان سردرگم نمی‌گردید و بازدیدکنندگان و ربات‌های گوگل، کارکشته به یافتن منظور‌های خویش (صفحه ها متبوع) خواهند بود.

در ساختار منظم وب سایت، بعداز ساخت و ساز هر ورقه تازه، پریشان نمی‌گردید و دقیقا می دانید مقصود از ساخت و ساز این شیت چیست، به کدام صفحه های می بایست لینک و پیوند داشته باشد، مرتبط با کدام یک از موضوعات تارنما میباشد و بایستی جواب کدام پرسش درباره آن مسئله را بدهد.

اشکال پیاده سازی ساختار تارنما
در تقسیم‌بندی کلی، ۳ نوع پیاده سازی ساختار وبسایت وجود داراست. شناخت با این ساختارها، می تواند پیاده سازی ساختار تارنما را با دقت به نوع سایتمان آسوده‌خیس نماید. در پی این ۳ سبک ساختار تارنما را نظارت میکنیم.

۱. ساختار سلسله مراتبی
ساختار سلسله مراتبی متداول‌ترین نوع ساختار وب سایت در سئو وب سایت میباشد. ساختار سلسله مراتبی متشکل از صفحه های مامان (برگه اساسی، تیم‌بندی‌ها) و صفحه ها فرزند (صفحه ها نوشته‌علمی یا این که فرآورده) میباشد.

 

در‌این ساختار موضوعات مهم وبسایت تحت عنوان مجموعه‌بندی‌ قرار میگیرند، بعد از آن موضوعات مهم وب سایت به موضوعات فرعی تقسیم می شوند و تحت عنوان ذیل مجموعه قرار می گیرند و داده ها تحت تیم هر مورد فرعی در صفحه ها فرزند قرار می گیرد. این نوع ساختار وب سایت مشابه به چارت‌های سازمانی میباشد.

تارنما‌های فروشگاهی معمولا بر محور این نوع ساختار وب سایت پیاده سازی میگردند.

۲. ساختار وبسایت بر شالوده توالی
سبک توالی در تارنما‌هایی کاربرد داراست که که استفاده کننده قرار میباشد مرحله به مرحله یک فرایند را طی نماید. در حالی که یک ساختار سلسله مراتبی ممکن میباشد بازدیدکنندگان تارنما را به سمت زیر ساختار یا این که بالای ساختار هدایت نماید، ساختارهای پی در پی صرفا بازدیدکنندگان را از یک قدم به قدم دیگر به عقب یا این که جلو سوق میدهند.

معمولا وبسایت‌های آموزشی که یک معنی را مرحله به مرحله یاددادن میدهند از این ساختار به کارگیری می‌نمایند. وبسایت w3schools.com مثال‌ای از این نوع ساختار وبسایت میباشد.

 

۳. ساختار وبسایت ماتریکسی
در سالهای اول وب، ساختار ماتریکسی بسیار دوست داستنی بود. این نوع ساختار، به بازدیدکنندگان وب سایت اذن می‌دهد تا مورد متبوع خویش را برای گزینش آجل در خویش شیت تعیین نمایند.

این نوع ساختار به مکان ارائه صفحه ها مجموعه‌بندی، در خویش شیت، لینک و پیوند‌های مرتبط را به مخاطب ارائه می دهد. وبسایت ویکی‌پدیا مثال بارز از این نوع ساختار میباشد.

 

شایسته ترین ساختار وبسایت برای seo
هریک از ساختارهایی که در ابتدا توضیح داده شد را می‌قدرت برای seo باصرفه کرد. در واقع با اعتنا به تدوین استراتژی بهینه سازی که برای هر وب سایت با دقت به نوع هدف ها وبسایت اجرا می‌گردد می‌قدرت هریک را گزینش کرد. و حتی می‌قدرت ساختارها را با هم ادغام کرد و در هر بخش از تارنما، از یک ساختار به کار گرفت.

ولی شاید برای مردم اینترنت‌وب سایت‌‌ها، ساختار سلسله مراتبی مطلوب باشد. تقسیم‌بندی موضوعات و معماری داده ها تارنما در ساختار سلسله مراتبی بسیار شل‌خیس اجرا می‌گردد.

ساختار سلسله مراتبی به ۲ نوع تقسیم میگردد:

۱. پیاده سازی مسطح (Flat Structure)
ساختار وب سایت مسطح بدین معنا میباشد که یوزرها و خزنده‌های گوگل میتوانند با ۴ کلیک یا این که کمتر به هر برگه ای در وب سایت شما برسند.

۲. پیاده سازی عمیق (Deep structure)
با دقت به تعریف‌و‌تمجید ساختار وب سایت مسطح، اشکار میباشد ساختار عمیق به این معنا میباشد که یوزرها و خزنده‌های گوگل با بیش تر از ۴ کلیک می توانند به برگه اساسی وبسایت برسند.

در ساختار عمیق، مخاطب و موتورهای کاوش تعداد بیشتری کلیک می بایست اجرا دهند تا به محتوای متبوع خویش دسترسی پیدا نمایند. در حالی که در ساختار مسطح برای دسترسی به هر محتوا به دست‌کم تعداد کلیک نیاز میباشد.

با دقت به جمیع جهات، شاید بتوان اینطور سود گرفت که ساختار وب سایت مسطح در بیشتر تارنما‌ها شایسته ترین سود را خواهد اعطا کرد.

عنصرها اصلی و تاثیرگذار در ساختار وبسایت
تا اینجا اشکال ساختار وب سایت را شناختیم و دانستیم که هرکدام چه به کار گیری‌ای دارا‌هستند. آنگاه شایسته ترین ساختار وبسایت (ساختار مسطح) را شناختیم.

البته پرسش اینجاست این ساختارها چه گونه در وبسایت اشکار می گردند و کار می‌نمایند. درپی؛ عناصری که ساختار وبسایت را صورت میدهند و عینیت میبخشند تحقیق خواهند شد.

۱. شیت مهم
یک کدام از عنصرها اصلی ساختارسازی وبسایت، شیت اساسی میباشد که در در بالای هرم ساختار تارنما، جای‌دارد. برگه مهم معمولا بیشترین بک پیوند را اخذ می‌نماید و با ارزش‌ترین ورقه وب سایت میباشد. بدین ترتیب جابجایی قیمت از ورقه مهم بایستی به ماهر ترین صورت ممکن صورت پذیرد.

کاغذ اساسی شما بایستی تحت عنوان یک راس تقسیم‌کننده پیوند صفحه ها فعالیت نماید. این به این مضمون‌ میباشد که کاغذ اساسی می بایست به مهم‌ترین صفحه ها تارنما لینک و پیوند داشته باشد.

۲. صفحه ها طبقه‌بندی (Taxonomies)
صفحه های طبقه‌بندی برای دسته بندی مطالب پیاده سازی می گردند. در وردپرس و بیشتر CMS ها دو عنصر کتگوری و تگ وجود داراست که بیشترین کاربرد را دارا‌هستند. ولی طبقه‌بندی‌های متعدد دیگری نیز مانند تاریخ و… وجود دارا‌هستند که کمتر به کار گیری می گردند.

این صفحه ها مجموع محتواهای زیر یک قضیه را در خویش مکان ‌می دهند. در صورتی یوزرها و خرنده‌های گوگل وارد این صفحه های شوند می توانند به همگی صفحه ها مربوط به آن طبقه‌بندی دسترسی پیدا نمایند.

۳. منوها
منوی وبسایت مهم ترین عنصر برای یاری برای پیمایش یوزرها و موتورهای کاوش در اینترنت‌وب سایت شما میباشد. بازدید کنندگان از منوی شما برای یافتن صفحه های دلخواه خویش در اینترنت‌وبسایت شما استعمال می‌نمایند. یک وبسایت میتواند بیشتراز ۱ منو داشته باشد و هر منو میتواند یک‌سری تحت منو داشته باشد.

منو به آن ها امداد می نماید ساختار اینترنت‌وب سایت شما‌را فهم و شعور نمایند. به همین عامل طبقه‌بندی‌های مهم وب سایت و صفحه های اصلی وب سایت شما بایستی همگی در منوی مهم وبسایت مکان داشته باشند.

شغل اشتباهی که خیلی از طراحان وبسایت ایفا می دهند و منجر جراحت رساندن به ساختار وب سایت می گردند، این میباشد که منو را خیلی نامرتب می‌نمایند و پیوند آحاد صفحاتی که از نظرشان اساسی میباشد را در منو قرار میدهند.

به‌این نکته دقت داشته باشید که منوی وبسایت نباید خیلی نا مرتب باشد و صرفا به اصطلاح شاهراه‌های وب سایت در منو قرار داشته باشند.

۴. لینک و پیوند‌های داخلی در متن کاغذ
تهیه ساختار وبسایت، چیزی جز قراردادن پیوند صفحه های در مکان مطلوب وجود ندارد. تا اینجا، ما بیشتر راجع به طبقه‌بندی‌ها و منوها سخن کردیم که قسمت اعظم و کلی ساختار تارنما را تشکیل می دهند.

ولی اعمال اصولی پیوند سازی داخلی باطن متن کاغذ نیز بسیار اصلی میباشد. پیوند های درون متن کاغذ می بایست بر طبق رابطه موضوعات سازماندهی شوند. طوری که در‌حالتی که اشخاص عشق‌مند باشند در خصوص یک مسئله مطرح گردیده در یک ورقه بیشتر بدانند روی پیوند کلیک نمایند و در ارتباط آن داده ها بیشتری استحصال نمایند.

متداول‌ترین خط مش این میباشد که درباره ی هر مسئله، یک شیت ردیف پیلار (Pillar page) یا این که شیت مقسم (Hub page) وجود داشته باشد و از کل صفحه های به برگه پیلار و از برگه پیلار به تک تک صفحه های پایین گروه پیوند داده خواهد شد. با این طرز، صفحه های اساسی تارنما بیشترین پیوند و مرتبط‌ترین لینک و پیوند‌ها را خواهند داشت.

۵. بردکرامپ
یک از ابزارهای مطلوب ساختارسازی وب سایت، بردکرامپ میباشد. بردکرامپ، به نوعی مسیر وبسایت ما‌را از شیت مهم تا ورقه‌ای که در آن هستیم را در پوسته لینک و پیوند‌های پشت‌راز هم به اکران می گذارد.





:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: